Friday, November 6, 2009

70 sen untuk daddy :(

Hari ni Iman bangun awal, nak sarapan dengan Daddy sama-sama. Sebelum Daddy keluar rumah macam biasa salam, peluk dan cium. Tapi hari ni ada lebih sikit, Iman keluarkan duit 70 sen dari poket untuk dengan pesanan  "Daddy beli diaper pants eh". Daddy pun ambik duit tu sambil cakap "ok nanti daddy belikan". Ini semua rentetan diaper pants dah habis tinggal diaper biasa sejak semalam dan ibu kata "ibu tak ada duit nak beli" Tujuan sebenarnya nak ajar dia tak pakai diaper. Tapi ibu salah teknik , macam dah tipu Iman walaupun tu cuma alasan. Lepas ni ibu kena cakap yang sebenar. 

Dengan kelakuan Iman macam ni, ibu rasa Iman dah besar sangat. Seingat ibu sejak dari kecil Iman memang kenal duit dan tak pernah nak masukkan syiling dalam mulut. Bila jumpa syiling mesti pungut masuk tabung atau bagi daddy.sampai sekarang tak paham kenapa tak nak bagi ibu Umur 6 bulan Iman memang dah diajar masukkan duit dalam tabung. Selain tu kalau ke kedai, sejak boleh pegang duit  lagi dah diajar bayar pada cashier. Sekarang ni , kalau bayar guna cash memang Iman sibuk nak bayar. Kalau tak bagi akan terdengarlah jeritan kuat yang menarik perhatian ramai "iman nak bayar! iman nak bayar".
Maknanya Iman dah faham semua barang kat kedai kena bayar, sebab itu setiap kali keluar rumah Iman dan bersedia dengan duit dalam poket seluar ataupun dalam beg sandangnya. Bila dia nak sesuatu yang perlu dibayar dan kita kata tidak, Iman akan jawab "iman ada duit".

Sekarang Iman kena cepat belajar kira duit ya, supaya tahu berapa jumlah nak bayar. Tak adalah ibu asik kena tambah duit syiling yang Iman bawa setiap hari :)


No comments: