Thursday, February 18, 2010

Terbaru Dr seuss

Sebab Ibu tak balik kampung Pontian cuti Tahun Baru Cina ni. Maka aktiviti kita ialah "santai". Itu ayat untuk Iman dan Daddy. Dalam ertikata ibu ialah "theraphy" shopping complex. Memang hajat utama nak beli buku di MPH sebab hari Ahad Daddy dapat 5 % potongan harga. Ada kawan ibu cadangkan beli buku Dr. Seuss untuk anak-anak. Sebelum ni Ibu tak tahu pun Dr. Seuss buku apa berbanding Daddy yang lebih terdedah sejak kecil. Memang latar belakang Ibu dan Daddy sangat berbeza dan ini sememangnya baik untuk kami terutama dalam pendidikan anak-anak. Tuah kami juga beli buku Dr.Seuss hari tersebut kerana ada ada promosi "buy 3 for 2" dan nampaknya bukan Iman saja yang belajar dari buku Dr.Suess, malah Ibu juga kena belajar sebutan dari Daddy :) (Thanks Daddy, seri memang ada masalah bahasa maklumlah Jawa, Bugis dah bercampur ditambah duduk pekan Cina di tanah Melayu..malangnya semua bahasa tu tak Master!)

Satu lagi tajuk Hop On Pop. Ini beginers book. (ibu pun dah termasuk kategori ini)

Ini buku Kumon ke-3 Iman. Setiap kali dah habis gunting dan tampal. Iman akan gunting gambar-gambar dari majalah Ibu pulak :( (demi anak kurela..dan adik bakal lahir nanti macam mana pulak aksinya)

Ibu baca review semua orang kata bagus. Sebab tu beli buku Phonic Read Easy. Balik saja rumah terus buat test pada Iman. (adik dalam perut dengar ya) Alhamdulillah terus boleh baca siri 1. Tapi setelah Ibu baca setiap siri 1-8. Silibus memang bagus tapi kurang menarik dari segi gambar dan perkataan. Mungkin sebelum ini ibu paling banyak guna web site dan buku-buku phonic free di internet. Kalau dibandingkan memang Iman lagi mudah mengenali bunyi huruf dengan perkataan-perkataan menggunakan media sebelum ini dan mungkin menggunakan komputer lebih menarik dan interaktif.

Ini memang buku kegemaran semua budak perempuan. Boleh berangan lama-lama. Biasanya setiap bulan Iman hanya diberi 1 pilihan. Majalah Princess atau Mickey Mouse Clubhouse. Iman pun dah tahu rules ni, buat aksi cute mana pun ibu tak layan... kecuali Daddy selalu kalah dengan pujukan Princessnya!






2 comments:

Hawa Hamzah said...

baguslah kak seri... kadang2 stucked taktaw nak beli ape utk mama raina & raina... skrg cari hard-cover story books aje! well, background awe n redza pun lain, die selalu cakap, saya dulu takde buku2 ni tapi masuk univ gk huhuh nasib die tak ungkit pasal susu badan :)

A.Z. Haida said...

update! update!
oh, rasanya daddy bukan selalu kalah dengan Princess Iman...
daddy selalu kalah dengan Queen Iman...
;-)